"La música es sinónimo de libertad, de tocar lo que quieras y como quieras, siempre que sea bueno y tenga pasión. Que la música sea el alimento del amor."
"Music is synonym of freedom, of playing what you want and how you want, as long as it's good and made with passion. Let music be love's food."
Kurt Cobain (1967-1994)

sábado, 3 de diciembre de 2011

Tratados de arquitectura (Transatlantic - Bridge Across Forever)

CXXXI
"We will meet again someday
On the bridge across forever
I know that we will find our way
To the bridge across forever
Between tomorrow and today
There is a bridge across forever"

BRIDGE ACROSS FOREVER
Transatlantic
Bridge Across Forever
Metal Blade
2001

(ENGLISH AHEAD) Suelo tener el defecto de subestimar las cosas que hago. No es que no les dé importancia, sino que apenas reparo en su repercusión, su calidad o su valor; será por aquello de la modestia... Por eso, cuando gracias al escaparate de este blog, desde la web Rock in Spain me invitaron a colaborar como redactor en su apartado de reseñas de álbumes, me sentí más que halagado -sobre todo, porque a uno lo han venido a buscar, y no al revés. Y la invitación llega, curiosamente, el día en que What You're Missing cumple dos añitos. Así que me puse manos a la obra con el primer encargo, el triple CD en directo de TransatlanticMore Never Is Enough.

Como digo en la reseña, el rock sinfónico todavía se escucha con muchos prejuicios, algunos totalmente justificados, pero no cabe la menor duda de la calidad musical de las composiciones. Me llamó especialmente la atención la delicada pieza Bridge Across Forever -perteneciente al álbum del mismo título- que, lejos del exceso instrumental de la mayoría de los temas, me tocaba la fibra por su sencillez y transparencia. La canción es una balada a tres bandas: un piano marcando el paso, la voz de Neal Morse añadiendo la emoción con cada nota y una característica y lánguida guitarra, al estilo del famoso slide de Steve Howe en la maravillosa Soon, de Yes, que refuerza la melancolía del tema al mismo tiempo que le da su definitivo tono épico.


Por si fuera poco, la letra me evocaba un fragmento de Juan Salvador Gaviota, ese que dice:

“¡Si nuestra amistad depende de cosas como el espacio y el tiempo, entonces, cuando por fin superemos el espacio y el tiempo, habremos destruido nuestra propia hermandad! Pero supera el espacio, y nos quedará sólo un Aquí. Supera el tiempo, y nos quedará sólo un Ahora. Y entre el Aquí y el Ahora, ¿no crees que podremos volver a vernos un par de veces?”

Curiosamente, la canción también viene a hablar de esos puentes que se tienden entre las personas y que no dependen de cosas tan "insignificantes" como el espacio y el tiempo. Puentes en forma de actos y gestos que superan las barreras y se transforman en eternos. Sirva, pues, la reflexión, para agradecer a todas y cada una de las personas que alguna vez me han tendido los suyos.

Os dejo con un poco más de Transatlantic, esta vez algo más sinfónico al estilo "como Dios manda":


I usually have the defect of underestimating the things I do. It is not that I consider them unimportant, but I hardly ever pay any attention to their impact, quality or value -something to do with modesty, I guess. That's why I felt more than honoured when thanks to the things I write on this blog, I got a call from the website Rock in Spain to join them as a reviewer. That was too nice -especially when it's you that is being looked for, and not vice versa. And the invitation arrives on the very same day of What You're Missing's second anniversary. So I got to work with the first album, the 3-CD live album by Transatlantic, More Is Never Enough.

As I say in the review, prog rock still faces some prejudiced listening, partly wholly justified, but there is no doubt about the musical quality of the compositions. I was particularly struck by the delicate piece Bridge Across Forever, from the album of the same title, which far from the instrumental excess in most of the tracks,  really hits my soft spot with its simplicity and transparency. The song is a 3-way ballad: a piano setting the pace, Neal Morse's voice adding emotion with every single note and a characteristic and languid guitar after the briliant slide style of Steve Howe's in the wonderful Soon (Yes, 1974), which strengthens the melancholy of the the composition at the same time it gives its final epic tone.

What's more, the letter reminds me a bit of a popular and overwhelming fragment in Jonathan Livingston Seagull, quoting:

"If our friendship depends on things like space and time, then, when we finally overcome space and time, we will have destroyed our own brotherhood! But go beyond space, and we will only have one Here. Beat the time, and we will only have one Now. And inbetween Here and Now, don't you think we can meet again a couple of times? "

Interestingly, the song is also talking about those bridges built between people that do not depend on something as "insignificant" as space and time. Bridges in the form of acts and gestures that overcome barriers and become eternal. Not a bad refection to thank every single person that has ever built one's own towards me.

Here's some more Transatlantic stuff, this time as prog-rock as it can get.

Enlaces/Links:
Transatlantic's official site: www.transatlanticweb.com